excursie la Roma – Neapole si Pompei

  1. excursie la Roma – transport, cazare si masa
  2. excursie la Roma – obiective turistice
  3. excursie la Roma – Neapole si Pompei

Astazi voi scrie despre Pompei – orasul de la poalele Vezuviului, vulcan inca activ care a erupt acum cca 2000 de ani. Unele orase au fost complet distruse de eruptie – lava, bolovani, cenusa etc., cum ar fi Herculaneum, altele, cum ar fi Pompei, au fost conservate deoarece au fost acoperite cu cenusa. Ceea ce a dus la o „incremenire in timp” aproape perfecta.

Un lucru interesant e legat de faptul ca inainte de eruptie, Vezuviul avea cca 2000 m altitudine. Dupa eruptie, altitudinea s-a redus la 1000m.

In linie dreapta, de la oras pana la vulcan sunt cca 5 km. Eruptia s-a intamplat in mijlocul noptii si, adaugand si distanta redusa, sansele de scapare ale locuitorilor au fost minime, astfel incat au ramas prinsi in niste sarcofage de cenusa.

In afara de oameni, au fost conservate si plante. Acum, din ce am vazut se incearca refacerea acestor plante. Erau sapate mai multe gropi, iar in unele plantasera ceva plante, asemanatoare cu cele care erau atunci – copaci, vita de vie, legume. Mai mult, senzatia mea este ca se incearca refacerea completa a orasului – pana in detaliile cele mai mici. De ce spun asta? In primul rand sunt gradinile cu legume, apoi toate schelele care erau acolo, precum si detaliile la care am vazut ca lucreaza. Interesant, nu? In felul acesta ne putem face o idee foarte exacta despre cum era atunci.

Plimbarea a fost „organizata”, ca sa zic asa. Am rezervat si platit o excursie de o zi la Neapole si Pompei. Cu autocarul. Plecarea a fost, spre norocul nostru, foarte aproape de hotel, la 2 min de mers pe jos. In mare stiam la ce sa ne asteptam – distanta intre Roma si Pompei e cca 250km, deci cam 4 ore si ceva de stat in autocar. La pranz am avut masa asigurata la Pompei. Toate intrarile au fost incluse in pret. In pret era inclus si un tur de Neapole. La Pompei am avut si ghid turistic.

Ca sa rezum, turul prin Neapole nu a avut sens, a fost pierdere de vreme, m-as fi lipsit bucuros de el. Foarte misto a fost o vizita la o „fabrica de corali”, unde am vazut niste lucruri interesante – baietii importau chochilii imense de scoici din Bahamas si alte insule – la naiba, scriind asta ma intreb daca scoicile le iau de vii – probabil ca da la naiba. Oricum, bijuteriile pe care le faceau acolo erau foarte migaloase. Compania exista de vreo 200 si ceva de ani si era afacere de familie.

Mancarea a fost acceptabila. Am comandat niste vin, la masa. Chelnerul desface imi arata sticla, dau din umeri, ii zic ca e in regula, el o desface si o aseaza pe masa. La naiba, ma asteptam la un pahar. Apoi aflu ca bauturile nu sunt incluse in pret. Minunat, si beat si banii luati. Colegii de masa, 2 americani si 2 britanici se ofera sa ma ajute. Las’, zic eu. Cum chelnerul era inca langa mine il bat pe umar, prieteneste, ii explic ca eu ma asteptam la un pahar doar. Intelegator, ia stical si-i pune dopul…Pfiu, am scapat. Celelate bauturi parca erau pe la vreo 2.5 eur – apa, suc.

In fine, revenind la Pompei. Cea mai bune chestie din excursia asta a fost ghidul din Pompei. Pietrele capata o alta insemnatate cand cineva iti vorbeste despre ele.

Am aflat, cu aceasta ocazie, cateva repere:

  • orasul a fost descoperit pe la 1600
  • Colosseum-ul din Pompei e mai vechi cu 200 de ani fata de cel din Roma
  • iarna foloseau radiatoare pentru incalzire
  • aveam sistem de canalizare si tevi prin care transportau apa (din plumb)
  • in ciuda cutremurului din anul 62 si a eruptiei din anul 79, oamenii s-au intors in acea zona. De ce? Solul foarte fertil
  • Pompei-ul era un oras nu bogat, ci extrem de bogat si avea drept de a bate moneda
  • aveau stadion cu pista de atletism si piscine
  • aveau bursa de marfuri
  • erau foarte deschisi in ceea ce priveste sexul; mai mult, falusul era vazut ca un simbol al norocului, de aceea se gasea in cele mai diverse locuri, chiar si pe strada


Recomandarea mea este sa alegi o excursie pe cont propriu la Pompei, iar daca se poate, in sit-ul arheologic e mai bine cu ghid. Din cautarile mele, cel mai simplu pare a fi cu trenul. Intai pana la Napoli, cca 2-3h, pretul fiind undeva pe la 25eur, dar am vazut si preturi mai mari si mai mici, pe site-ul Cailor Ferate Italiene. Apoi, de la Napoli, se ia alt tren catre Pompei. Costul e undeva pe la 3 eur, iar durata calatoriei este de cca 30 min.

Orasul actual, Pompei, parea foarte dragut. Imi amintea de un orasel de la malul marii, cel putin partea centrala. Din pacate, am vizitat foarte putin actualul Pompei.

Mai multe informatii despre Pompei, se gasesc pe site-ul lor- orele de vizitare, tarife (toata ziua doar la Pompei, in acest moment e 11 eur), cum se poate ajunge acolo etc.

E de retinut faptul ca vara e foarte cald, asa ca atentie la insolatie. Sa aveti apa cu voi, fructe si sa folositi toaleta inainte de a intra in sit-ul arheologic.

Iar la iesire, va puteti delecta cu un extrem de racoritor suc de citrice sau cu inghetata.

De asemenea, suplimentar fata de ce am scris eu in aceasta suita de articole, iti recomand un ghid de buzunar. Unul interesant este „Italia – Ghid turistic„, de la editura Meteor Press si care poate fi achizitionat de la elefant.ro. Este din seria Fodor’s si, personal, am folosit acest ghid si mi s-a parut destul de util, astfel incat ti-l recomand si tie.

Iti doresc distractie placuta si sper ca ti-a fost folositor articolul meu!

<< Articolul precedent

E posibil sa te mai intereseze:

Posted on 2011/04/06, in foto, texte and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Lasă un răspuns

