invat sa schiez (2)

A trecut ceva vreme de la primul episod din seria „invat sa schiez”. Intre timp, lucrurile s-au modificat un pic, in sensul ca am inceput sa schiez. Adica sa cobor singur pante de dificultate medie, cel putin asa cum sunt incadrate ele. Un exemplu in acest sens ar fi parita Kalinderu.

Am sa continuu, insa, cu pasii pe care i-am parcurs eu.

Sfatuit fiind de unii si altii si dupa mintea mea, am decis sa iau clapari noi si schiuri second hand. Am sa explic alegerile mele.

Claparul este format din doua componente- un ciorap interior, de obicei o spuma termoformanta si gheata din plastic cu articulatii si prinderi. Ciorapul are rol de a imbraca cat mai bine piciorul, avand si rol termic. Gheata din plastic e cea care asigura integritatea piciorului si ca miscarile se transmit catre schi.

Ciorapul se formeaza, in timp, pe piciorul purtatorului si trebuie ca acesta sa tina perfect piciorul, astfel ca un clapar purtat de altcineva nu va asigura aceeasi securitate a schiorului. Forma piciorului difera de la om la om. Si chiar si la aceeasi persoana, piciorul stang nu are exact aceeasi forma cu piciorul drept.

Gheata– fiind din plastic, in timp „oboseste”, coroborat cu purtarile repetate. De asemenea, se uzeaza clapetele de inchidere, articulatiile, toate acestea putant afecta integritatea fizica a schiorului in cazul unui accident. Gheata are menirea de a tine piciorul cat mai fix si de a transmite cu acuratete cat mai mare miscarile catre schiu…doar nu vrei sa te trezesti in copac, nu?

Am cautat clapari la diverse magazine- Decathlon, Hervis, Himalaya, Gipo- devenit SkyRun, InterSport. M-am uitat fara prea multa convingere si in Cora si Carrefour. In unele mi-a placut cum s-au purtat cu mine, in altele nu. In unele am fost sfatuit bine, in altele nu. In altele nu am fost sfatuit deloc. In fine, mentionez ca achizitia am facut-o de unul singur, fara a avea langa mine o persoana cu experienta in domeniu cu care sa ma sfatuiesc. M-am ghidat dupa ce stiam si eu referitor la bocanci in g-ral si dupa informatiile primite de la instructorul cu care am luat primele lectii. Instructor cu care am pastrat legatura. Am avut, apoi, noroc ca la magazinul de la care m-am decis sa iau am gasit si o domnisoara care m-a sfatuit foarte bine. Ar fi primul angajt in vanzari pe care as indrazi sa-l numesc consilier. M-a sfatuit foarte bine. Magazinul ales a fost SkyRun– situat la Gara de Nord. Ei aduc Nordica. Unii sunt facuti in Romania, altii in Ungaria. Oricum, calitatea foarte buna. Iar pretul a fost unul foarte bun, avand si reduceri. Modelul pentru care am optat a fost Nordica Sportmachine 1o, iar pretul a fost cca 380 de lei. Mai multe detalii aici.

Ce ar fi de retinut la alegerea claparului:

  • claparii se probeaza minim 10-15 minute; eu am stat cu ei in picioare cca 30 de minute, in vreo doua zile
  • ciorapul trebuie sa fie unul subtire spre mediu, in niciun caz gros
  • claparul se probeaza cu toate clapele inchise, precum si cu scaiul prins stranse astfel incat sa nu incomodeze circulatia si piciorul sa amorteasca
  • degetele de la picioare trebuie sa se poata misca
  • calcaiul nu trebuie sa se miste la aplecarea in fata, pe verticala; aplecare in fata inseamna o usoara flexare a genunchilor, cu tibia apasand pe limba claparului
  • claparii ar fi bine sa fie dotati cu 4 clapete si scai
  • pentru incepatori, este bine ca flex index sa fie mai mic; daca vrei sa iei claparii si sa-i folosesti mai mult timp, un flex index mai mare ar fi mai util, eventual reglabil; flex index se refera la puterea cu care se opune claparul in momentul in care greutatea ta actioneaza asupra lui, mai ales in zona gleznei si imbinarii dintre laba piciorului si tibie; poate nu e cea mai academica exprimare, insa asa am perceput eu
  • un lucru foarte important la clapari este sa stii la ce sa te astepti(pozitie, duritate, forma), astfel incat eu recomand pentru un incepator ca inainte a achizitiona o pereche de clapari sa incerci sa schiezi un pic cu un echipament inchiriat ca sa ai un punct de referinta in alegerea ta

Un link interesant referitor la alegerea claparilor se gaseste aici.

Schiurile– motivul principal pentru merg pe aceasta varianta este cel financiar. Mai ales acum cand sunt in faza de invatare, ma gandesc ca nu are sens sa stric o pereche noua de schiuri. Schiuri second hand se gasesc in acest moment cu preturi pe undeva pana in 350 de lei, cu tot cu legaturi, schiuri in stare buna. De asemenea, se pot si inchiria.

Un link bun privind alegerea unsor schiuri second hand se gaseste aici.

E posibil sa te mai intereseze:

Posted on 2010/04/06, in sport and tagged . Bookmark the permalink. 7 comentarii.

  1. Frumos si coresct prezentat🙂

    Va urma si partea a treia nu?

    Numai bine!

  2. Felicitari,si multa ambitie in continuare.Schiez de patru ani si pot spune ca sportul acesta mi sa schimbat viata, nimic nu se compara cu o coborare pe partie, ptr mine schiatul este un virus care a patruns in mine si sincer nu-mi doresc sa iasa niciodata.Mi-ar placea sa tinem legatura.ID ms laza.nelu.Numai bine!

  3. esti foarte taree… si eu sunt la capitolul introducere din acest sport dar tin sa mentionez ca ma descurc destul de bine iubesc sportul asta cei drept cam costisitor dar merita toti bani, appp daca vrea cineva sa mearga la munte saptamana asta partiile sunt perfecte, in legatura cu tine poate ajungem pe partie sa ne inpartasim cunostintele,

    numai bine, Alex

  1. Pingback: invat sa schiez (1) « …doar nişte păreri, texte, pretexte, proteste…

  2. Pingback: invat sa schiez (3) « …doar nişte păreri, texte, pretexte, proteste…

  3. Pingback: Învat sa schiez | Felicitydtp

Lasă un răspuns

