anvelopele de iarna- moft sau necesitate?

Cuprins

Dunlop SP Wintersport M3

Iarna. Zapada multa. Anvelope all season, nu cine stie ce marca. Am incercat sa cobor de pe trotuar. Am ramas impotmolit. Nu am reusit sa mai avansez.

Aceeasi situatie, aceleasi date, cativa ani mai tarziu. Doar ca acum ma deplasam cu 50 km/h. Oprirea a fost destul de brutala, in spatele unui autobuz. Pagubele au fost destul de mici si la masina mea si la autobuz.

Acestea doua mi le amintesc. Au mai fost si altele. Din unele situatii am iesit cu indemanare si perseverenta. Din altele, nu.

Asta iarna, dupa calcule, ganduri, gandiri si razgandiri, am facut pasul. Intrucat iarna trecuta am dat 600 de lei pe o pereche de bocanci de iarna, am zis ca pentru a-i folosi, trebuie sa pot ajunge la munte. Si cum trenul circula cum circula…si cum aveam planificata si o excursie in Bulgaria in zona muntoasa…le-am cumparat.

Mi-am rupt 1000 de lei si am luat 4 anvelope de iarna. Nici doua de iarna, nici 4 all season, ci 4 anvelope de iarna. Dunlop WinterSport M3.

Am incaltat masina cu ele. In primele zile, nimic extraordinar. Pe asfalt, totul era ca si inainte. Insa, a nins. Vulcanizarile s-au aglomerat. Preturile au crescut. Eu imi frecam mainile, pfua ce inspirat am fost ca am fost din timp. Apoi a venit ocazia de a pleca din Bucuresti. De la zapada, la si mai multa zapada. Abia asteptam sa incerc anvelopele.

Cum a aparut zapada…situatia s-a schimbat radical. Dupa ce in urma cu 2 ani incercasem sa urc pe o panta nu foarte inclinata, insa acoperita cu zapada cu anavelope de iarna, incercare, insa, nereusita, acum ma deplasam fara nicio problema.

Am facut diverse manevre pe zapada:

  • accelerari bruste, sa vad daca nu patineaza; nu a patinat
  • franari- intra abs-ul, insa frana bine
  • virari- nu iesea de pe traiectorie

Daca m-ai fi intrebat acum un an as fi spus ca anvelopele de iarna sunt un moft. Acum, insa, dupa ce am condus cu ele si am vazut ca parca ai cu totul alta masina, pot spune absolut sigur ca anvelopele de iarna sunt o investitie. O investie in siguranta care merita cu prisosinta.

Nu voi intra in amanunte de marci de anvelope, nici in detalii tehnice. Ce pot sa zic este caanvelopele de iarna sunt un accesoriu necesar la autoturism. Si spun asta pentru ca am vazut cum se comporta masina atat cu anvelope de vara, cat si cu anvelope de iarna. Evident, pe zapada. Ai control asupra ei. Poti lua decizii care sa te ajute.

Evident, pretul este, probabil, cel mai mare impediment pentru multi. Insa, daca stai sa te gandesti, castigi mobilitate si siguranta. Am vazut o gramada de masini nemiscate de cand a venit zapada. Eu, personal, iarna trecuta nu am mers deloc cu masina, tocmai pentru ca nu puteam. Iar daca vroiam sa plec din oras, la sfarsitul iernii…ei bine, ma uitam de 20 x la prognoza si tot nu eram pe deplin convins ca nu va ninge. Stau si ma gandesc…dai 15-20.000 eur pe o masina, dar nu mai faci o investitie de 500 eur? Interesant!

Marea majoritate dintre noi, cand luam o masina ne uitam la consum, la costuri de intretinere. La anvelope, insa, nu ne uitam. Cu cat dimensiunea anvelopei e mai mare, cu atat va creste si pretul ei- al anvelopei. Deci, trebuie tinut cont, la momentul achizitiei autoturismului si de cheltuielile legate de anvelope, mai ales daca locuim intr-o zona in care iarna loveste cu furie, cum se intampla la noi.

Pana la urma, decizia de a cumpara o anvelopa de iarna nu ar trebui sa fie asa de rea. Rationamentul e destul de simplu…cand vine iarna, trec labocanci, nu? Si o talpa Vibram ma ajuta sa merg mai bine, sa alunec mai putin. Iar eu ma deplasez cu 5-6 km/ora. In cazul in care totusi cad, imi rup o mana. Nu e placut, dar nu e tragedie. Autoturismul, in caz ca reuseste sa plece de pe loc, se deplaseaza cu minim 50 km/h. Aproape de 10x mai mult. Iar pagubele pot fi, infinit, mai mare. Atat materiale, cat si umane.

Masura propusa de unul dintre primarii nostri, desi intr-i discutie particulara, mi se pare extrema- de a-i impusca pe toti cei care nu au anvelope de iarna pe perioada iernii, mi se pare un pic hazardata. Mi s-ar parea mai corect ca cei care provoaca accidente iarna pe zapada, sa fie ei cei vinovati, chiar daca nu din vina lor a fost provocat evenimentul. Cam ca atunci cand te prinde baut. Atunci, soferii ar deveni, poate, un pic mai responsabili.

E posibil sa te mai intereseze:

Posted on 2010/01/28, in păreri and tagged , , , . Bookmark the permalink. 6 comentarii.

  1. Chestia cu achizitionatu anvelopelor de iarna mie mi se pare, la fel ca multe alte chestii a fi ceva relativ. Depinde de foarte multi factori, de necesitatile fiecaruia,etc. La fel si cu „mofturile”. Ceea ce eu consider un moft altuia i se poate parea la fel de bine o necesitate. Ceea ce eu consider acum un moft mai tarziu mi se poate parea chiar mie o necesitate. D-aia nu prea cataloghez nimic ca a fi un moft.

    Intr-adevar pe o vreme ca asta anvelopele sunt necesare daca vrei sa te deplasezi cu autoturismul. Dar daca decizi ca merita sa stai 3-4 saptamani fara sa folosesti masina si ca respectivele cauciucuri nu isi amortizeaza investitia facuta atunci nu mai sunt chiar asa de necesare. Acum depinde de socotelile fiecaruia.

    Comparatia cu bocancii este buna pana la un punct. Diferenta este ca daca nu imi pun bocanci ori o sa ma imbolnavesc ori trebuie sa stau mereu la caldura. Cum nu imi permit sa stau mereu la caldura, folosesc bocancii. Dar imi permit de exemplu sa nu folosesc masina cand ninge. Altii nu isi permit.
    De exemplu pentru mine riscul asta cu cauciucurile este sa nu ma prinda undeva ninsoarea. E un risc pe care mi-l asum. Acum vreo 3 ani la munte incepuse sa ninga si am hotarat ca daca nu se opreste ninsoarea lasam masina acolo si ne intoarcem sa o luam altadata. Din fericire s-a oprit.

    Referitor la ultimul paragraf:
    Intotdeauna cei care provoaca accidente ar trebuie sa fie cei vinovati, chiar daca e zapada sau nu. Sau depinde ce intelegi prin „a provoca”. In plus si treaba asta cu „e zapada” e destul de relativa.
    O nelamurire legata la vinovatie si bautura. Sper ca te referi la faptul ca daca nu am cauciucuri de iarna si intra unul in mine nedand prioritate sa platim amandoi si nu numai numai el. Cam asa cred ca e si cu bautura. Daca eu sunt beat si intru in tine care nu ai dat prioritate, eu sunt pedepsit pentru betie si tu pentru neacordare de prioritate. GEN 😀

  2. cred ca anvelopele de iarna sunt necesare …
    ps: daca te intereseaza un link exchange, treci pe la mn si pune-mi si te trec la blogroll

  3. Salut, consider ca anvelopele sunt utile pentru masini cum sunt bocancii cu „blana” in interior. Recunosc ca s-a facut valva anu asta sa se cumpere anvelope ca se dau amenzi etc, ca sa creasca vanzarea lor dar trebuie neaparat puse pe la sf. lui noiembrie de orice masina. eu de exemplu mi-am cumparat recent anvelopele astea http://www.smartbuy.ro/anvelope-auto/dunlop-sp-sport-01-185-65-r14~211084.html si sunt foarte multumit de ele. Ne cumparam masini de 15.000 euro dar ne zgarcim sa ne punem anvelope de cateva sute lei… salutare

  1. Pingback: deplasarile hibernale cu autoturismul- ce trebuie sa ai la tine « …doar nişte păreri, texte, pretexte, proteste…

  2. Pingback: lichid de spalare parbrize; romanesc; -20C « …doar nişte păreri, texte, pretexte, proteste…

Lasă un răspuns

