Am I evil?

de Blonda

Eu sunt o nationalista convinsa. Nu vreau sa plec din Romania decat sa ma plimb, sa vad lucruri noi si sa am unde sa ma intorc. La supermarket caut produse made in Romania, imi plac muntii Romaniei, imi plac oamenii (mai ales cei din Transilvania si Banat), imi place folk-ul romanesc, imi place mancarea romaneasca si imi place sa spun Salut!.

Am prieteni care vor sa emigreze pe care nu ii inteleg de nici o culoare. Cum sa pleci dom’ne? Cand aici e toata viata ta, aici sunt mama, tata, prietenii cu care ai copilarit si prietenii cu care mergi la munte, la film, la bere.

Dar am cateodata unele zile in care zic: ei uite de asta as pleca din Romania. Si atunci imi indes in urechi castile in care urla Iron Maiden si incerc sa fiu toleranta fata de nesimtitii care asculta manele la telefonul mobil in autobuz, fata de cei care se inghesuie in autobuz desi merg doar o statie, fata de cei care parcheaza in fata scarii pentru ca le este lene sa mearga 3 metri pe jos, fata de patronul de terasa care tipa la tine ca el are mesele rezervate si nu ai voie sa te asezi desi nu scrie niciunde lucrul asta, fata de oamenii care sunt prea plini de ei ca sa poata da un raspuns amabil, fata de barbatii care stau pe scaune la metrou cand langa ei, in picioare, sta o femeie insarcinata si lista cred ca ar putea continua foarte usor.

Cred cu tarie ca problema noastra, a romanilor, este ca ii ignoram complet pe cei de langa noi.
Parerea mea este ca daca am fi o ţâră (ca eu sunt olteanca) mai civilizati, foarte diferit ar sta lucrurile.
Din pacate civilizarea asta, a fost dovedit de tarile care sunt cu mult inaintea noastra (Germania, Austria, Olanda), ca nu se face din bunul simt al omului, ci prin existenta unor legi care sa fie si aplicate si prin campanii de constientizare, bine concepute si care dureaza ani de zile.

Si imi vine acum in minte o campanie initiata de RATB, pe care o difuzeaza numai in autobuzele lor (sau cel putin eu numai acolo am vazut-o), cu un copil care ii spune mamei lui ca nu e bine sa mai calatorim cu masinile personale ca nu stiu ce se intampla. Pai si acum ma intreb eu, ca poate sunt prea blonda si nu inteleg, cum o sa ajunga campania asta la cei care merg zi de zi numai cu masina daca ea (campania) e difuzata numai in RATB? Domnilor si doamnelor de la RATB, PR-ul dvs ce face? Credeti ca este deajuns sa faceti o campanie? NU .. mai trebuie sa o si difuzati prin mijloacele corecte ca sa ajunga la publicul tinta, nu? Ca eu asa am invatat la scoala de Pr-isti.

Daca va intrebati ce legatura are tot ce am scris pana acum cu titlul, va spun eu ca in zile din astea ingerasul de pe umar isi ia concediu si ramane doar dracusorul care tipa sa dea cuiva in cap sa il scape de chinul de a trai pe pamant in prostie. Si atunci nu pot sa nu ma intreb oare Am I Evil?

Posted on 2009/02/26, in proteste. Bookmark the permalink. 4 comentarii.

  1. Andrei Ioana

    Eu eram un nationalist convins.

    Situatia a inceput sa se schimbe cand am inceput sa citesc putin din istoria Romaniei si natura lui duplicitara. Probabil ca sunt zeci de state in aceeasi situatie dar eu istoria noastra am citit-o ( si cand zic ca am citit istoria nu te gandi ca am citit cine stie ce tratate ) .
    In primul rand au fost cateva chestii care m-au marcat :
    – Reactia Romaniei in al 2-lea razboi mondial ( cu celebra intoarcere a armelor impotriva Germaniei ) . Nu m-a deranjat neaparat faptul ca bine domle am intors armele ca am vazut ca aia pierd. Dar daca am facut o magarie macar sa tacem din gura si aia e. – sa nu ne mai falim cu gestul nostru cum ca ce mare chestie am facut. Nu mai zic ca dup-aia ii injuram pe rusii cu care tocmai ne aliasem dupa ce i-am tradat pe germani.
    – Vedem sinuciderea lui Burebista ca pe un act de curaj insa pe a lui Hitler ca pe unu de lasitate.
    – Vedem Transilvania si Republica Moldova ca niste tinuturi care trebuie sa ne apartina noua de drept (Transilvania inca apartine ) pentru ca acestea au fost pierdute la un moment dat incorrect prin lupta si tratate “marsave”. Oare cum au fost castigate de romani si de inaintasii lor ( nu tot prin lupte si tratate ) ?
    – Exemple cred ca mai sunt dar mi-e ca dau cu serveru’ astora de pamant😛.
    Ca o paranteza , recent am citit si despre Italia anumite chestii ipocrite.

    Apoi, probabil fiind si indoctrinat de uitatul excesiv la Antena3 in general si in special la Mircea Badea aceasta stare s-a accentuat un pic. De unde si : “Traim in Romania si asta ne ocupa tot timpul” sau “Ce tara frumoasa avem, pacat ca e locuita.”.

    Acum, mie asta cu nationalismul mi se pare un pic a antigloablizare. Personal in acest moment nu sunt un nationalist convins dar nici un adept al unei globalizari exagerate.

    Acum sa incep comentariul pe text😀 :

    Cumpar produse romanesti in masura in care raportul calitate pret este mai bun, altfel nu. Tu doar cauti produsele alea sau le si cumperi ?  . Daca le si cumperi te-as intreba ce masina ai sau ce masina ti-ai lua , cu haine de la ce firma de imbraci, la ce firma lucrezi etc. sunt convins ca pui accentul in primul rand pe calitate si nu pe faptul ca sunt produse romanesti.

    “Am prieteni care vor sa emigreze pe care nu ii inteleg de nici o culoare. Cum sa pleci dom’ne? Cand aici e toata viata ta, aici sunt mama, tata, prietenii cu care ai copilarit si prietenii cu care mergi la munte, la film, la bere.”
    Asta este si problema mea – insa nu denota nationalism. Nu as pleca definitiv din tara din cauza ( subliniez ca e “din cauza” si nu “datorita” :P) acestor lucruri. Dar asta nu inseamna ca sunt nationalist. Mi-ar lipsi o oarecare comoditate e adevarat insa pe de alta parte ma gandesc la faptul ca oricum acest pas a fost facut o data in momentul in care m-am mutat in Bucuresti ( e adevarat ca la scara mai mica ). Trebuiesc puse foarte mult in balanta plusurile cu minusurile. Orice schimbare este grea – sunt lucruri la care renunti insa avantajele pot compensa. Intr-o lume a comunicarii online nu stiu daca distanta ar mai fi asa o problema ( este insa nu ca in alte dati ). Ma gandesc de asemenea ca parintii sau bunicii mei au facut la un moment dat un sacrificiu de genul asta ca sa imi fie mie mai bine ( bullshit ca au facut pentru ei de fapt dar are repercusiuni si asupra mea😛 ).
    Viata mea , mama , tata , prietenii la un moment dat erau intr-un mic oras . Apoi ei au ramas acolo iar eu impreuna cu unii prieteni am ajuns intr-un mare oras unde ne vedeam cel mai des o data pe saptamana. Nu ar fi trebuit sa existe si un patriotism local? De ce am facut asta? Nu, am facut-o pentru ca in primul rand ma gandesc la viitorul meu .

    Daca as avea vreo speranta ca lucrurile se pot schimba radical in aceasta viata atunci nici nu as fi luat in calcul niciodata ideea unei plecari macar pentru o perioada determinata, insa asa…

    In acest moment daca compare viata din afara ( cu tot ce inseamna ea ) cu cea din Romania sunt mai multe motive pentru care as vrea sa plec insa paradoxal si mai multe cuvinte pentru care as vrea sa raman.

    “Si atunci imi indes in urechi castile in care urla Iron Maiden si incerc sa fiu toleranta fata de” – la fel as proceda si eu . Dar asta este lucrul care ma deranjeaza si ma inspaimanta cel mai mult. Pentru ca o astfel de viata am realizat ca te face mai caine (mai caine e doar o vorba, cainele este mult superior omului din multe puncte de vedere) , mai egoist , mai circumspect de tot ceea ce vezi in jur , etc. – oare asa vrem sa fim?
    “Cred cu tarie ca problema noastra, a romanilor, este ca ii ignoram complet pe cei de langa noi.” . Se leaga de ce am scris mai sus, in momentul in care nu ii ignori pe cei de langa tine si iei teapa, sau te pacalesti atunci e clar nu incepi sa pierzi din incredere.
    La noi se merge pe ideea : domle ia uite cate gunoaie sunt mai arunc si eu unu, da ce d-aia se circula greu in Bucuresti ca parchez eu pe trotuar, nu se duce bugetu statului daca fur eu 2 milioane .
    Eu nu inteleg ( de fapt cred ca inteleg ) cum Germania s-a recladit din temelii de 2 ori in 100 de ani si noi….

    “Daca va intrebati ce legatura are tot ce am scris pana acum cu titlul, va spun eu ca in zile din astea ingerasul de pe umar isi ia concediu si ramane doar dracusorul care tipa sa dea cuiva in cap sa il scape de chinul de a trai pe pamant in prostie.”
    Eu d-aia as gandi ( deocamdata nu gandesc chiar asa sau nu consider ca am puterea sa o fac) : oare nu merita o perioada de sacrificiu si de reacomodare doar pentru a nu mai trai clipe din astea?

    In concluzie : Pentru mine locul unde as vrea sa locuiesc este acolo unde ma simt bine. Din pacate in Romania ma incadrez din ce in ce mai putin in peisaj – insa daca imi vad doar de treaba mea si imi activez un sistem de imunitate bine antrenat as putea trai si acolo foarte usor. Din fericire cand vreau pot fi destul de imun la lucrurile din jur ( insa nu vreau sa fac mereu chestia asta ).

  2. Andrei, e punctul tau de vedere si il respect, dar, o sa iti spun totusi de ce nu vreau eu sa plec, fara sa incerc sa te conving ca e bine ce zic eu.

    Lucrez la o firma olandeza doar pentru ca firme romanesti sunt foarte putine si foarte mici care fac ceea ce face firma la care lucrez. Dar asta nu inseamna ca romanii nu pot sa faca asta, personalul de baza din firma este de nationalitate romana.
    In rest da, cumpar produse romanesti care sunt convinsa ca sunt mai calitative doar pentru simplul fapt ca nu sunt alterate la transport (ma refer la alimente) si haine, o sa fii surprins dar am multe haine si incaltari made in Romania, incepand cu bocancii de munte care sunt o parte foarte importanta a echipamentului meu de om care merge destul de des la munte fara ca munte sa insemne Valea Prahovei.

    Mai stau de vorba cu colegii mei din Olanda care lucreaza in Romania si intr-o zi mi-au spus foarte surprinsi ca vai rosiile voastre si fructele romanesti au gust. Pe bune?? Da pe bune.

    Pentru mine confortul material este mai putin important decat multe alte lucruri cum ar fi faptul ca pot sa ma duc la Tg Jiu la mama mea cand am eu chef si sa plec de acolo cu portbagajul (de la masina lui Oti) plin de mancare ecologica si care are si gust si asta fara sa ma coste nu stiu cat biletele de avion si fara sa pierd timp prin aeroporturi. In plus, daca am chef sa ies la o bere, am cel putin 10 prieteni pe care pot sa ii sun si care sunt dispusi sa iasa cu mine chiar daca nu i-am anuntat inainte.

    Nu zic ca nu as pleca sa lucrez afara pentru un proiect de ex. As pleca, cum de altfel, la firma la care lucrez este foarte posibil pentru ca au proiecte peste tot in lume. Dar asta nu inseamna ca m-as muta din Romania. Asta inseamna doar ca sunt dispusa sa le arat si altora ce am invatat eu in Romania si eventual sa aduc experienta din afara in Romania.

    Si apoi, afara ,eu sincer m-as plictisi rau de tot pentru ca nu se intampla nimic. Toate sunt aranjate si la locul lor incat nu mai au nevoie sa se schimbe ceva (Poate numai daca ma duc prin Africa de Sud :D). Pe cand in Romania se intampla multe lucruri si, desi, multi dintre noi nu observam, evolutia este foarte rapida. Daca vrei neaparat, cand vii in tara, stam la o bere si iti dau cate exemple vrei tu.

    „“Si atunci imi indes in urechi castile in care urla Iron Maiden si incerc sa fiu toleranta fata de” – la fel as proceda si eu . Dar asta este lucrul care ma deranjeaza si ma inspaimanta cel mai mult. Pentru ca o astfel de viata am realizat ca te face mai caine (mai caine e doar o vorba, cainele este mult superior omului din multe puncte de vedere) , mai egoist , mai circumspect de tot ceea ce vezi in jur , etc. – oare asa vrem sa fim?” – pe mine nu ma face nici mai egoista nici mai circumspecta, ma face doar sa fiu fericita ca nu sunt ca ei si ca am prieteni care sunt ca mine. Peste tot in lumea asta sunt oameni si oameni. Niciunde nu exista o situatie ideala unde toti oamenii sunt asa cum am vrea noi sa fie.

    Masina nu am, dar daca ar fi sa imi iau mi-as lua Dacia Sandero .. adica atatia straini care o cumpara nu se pot insela.

    Referitor la nationalism, este doar un cuvant .. puteam sa ii zic in orice alt fel numai ca acest cuvant este cel mai aproape de ce vreau eu sa exprim. Si ma gandeam ca la un momentdat a fost o criza foarte mare in Franta (nu mai stiu exact circumstantele) si presedintele a facut apel la populatie sa cumpere produse din productia interna pentru ca economia sa poata fi redresata. Si francezii au facut asta. Oare cum ar fi daca in Romania s-ar intampla asta? Nu stiu ce ar face altii, dar eu as face asta. Daca gasesti tu un cuvant mai potrivit decat nationalism eu chiar as fi bucuroasa sa mai invat un cuvant sau o definitie noua.

  3. Andrei Ioana

    Nici eu nu vreau sa te conving ca e bine ce zic eu , mai ales ca nici eu nu sunt convins 100% de lucrul asta – as putea sa zic ca sunt mai mult teoretic convins.

    Probabil ca lucrezi la o firma olandeza si pentru ca salariul si conditiile sunt mai bune decat la firmele romanesti care fac aceeasi chestie. Sunt de acord si cu hainele , insa daca ai gasi haine din afara mult mai bune calitativ la acelasi pret nu le-ai prefera pe acelea ? Sper ca nu m-ai inteles gresit, nu sunt adeptul „Nu cumparati produse romanesti” insa nici nu fac astfel de concesii cand vine vorba de produsele pe care le cumpar ( imi plac legumele romanesti , compoul „Sa cresti mare , boierule!” , semintele romanesti , berea romaneasca si multe altele – dar imi plac pentru ca imi plac si nu urmaresc in special faptul ca sunt romanesti ). Daca eu nu ma duc pe Valea Prahovei dar ma duc la munte si fac gratare se pune ca m-am dus la munte ( nu pun muzica si strang si gunoiul dupa mine ) ?😛

    Cum rosiile romanesti au gust asa si bananele sud-africane si portocalele spaniole care nu sunt din export au gust – fiecare cu ale lui .

    Inteleg oricum ca ceea ce te leaga pe tine este faptul ca te duci la mama ta ( cu masina japoneza a lui Oty😛 ) si faptul ca iesi la bere cu prietenii. Aici sunt total de acord cu tine . Este un lucru solid pentru care ai ramane in tara. In acest fel esti insa legata de prieteni si de anturaj si familie nu de tara asta. Daca ai avea ocazia sa te muti cu toti ce dragi ai face-o?

    Inteleg iti place sa se intample ceva mereu, poate gandesc eu prea mult dar daca ai avea copii cred ca ti-ar placea tocmai sa se intample cat mai putine ca sa nu stai cu grija lor.
    Eu te-am chemat la bere dar nu ai vrut sa vii🙂 – cred si eu dupa un weekend pe munte. In cazul meu cand ma duc la munte gratarele sunt mai putin solicitante😀.

    Este adevarat ca nicaieri in lume nu sunt oameni care sunt cum am vrea noi sa fie ( Fericirea e ceva care nu se atinge niciodata, dar in cautarea ei merita sa alergi toata viata , nu ?🙂 ) . Eu de genul meu sunt destul de tolerant pana la proba contrarie ( cel putin asa ma cred ) si pot suporta destul de mult din ceea ce se intampla in jur atata timp cat nu ma afecteaza. Insa uneori simt o frustrare ca parca nu pot schimba mai nimic.

    Vezi tu , ca si in Franta mi se pare ca mentalitatea este altfel pentru ca acolo se da exemplu de la varf . Adica degeaba vii tu in Romania si imi zici sa cumpar produse romanesti cand tu umbli in Audi si iti faci cumparaturi la Milano. In plus, nu cred ca la momentul actual ne putem compara cu Franta la capitolul de productie de orice.

    O sa ma gandesc la o alternativa pentru nationalism … poate atasament de niste locuri si oameni ? Vocabularul meu este destul de limitat :))

  1. Pingback: Desteapta-te, romane ? « …doar nişte păreri, texte, pretexte, proteste…

Lasă un răspuns

